Fint

Titta på detta fina armband. Kommer snart till Cocoo.se. Går loss på 145 kr!
image19

Klädbyte

Snart skall jag samlas med några vänner och byta kläder, ett återkommande evenemang för mig, men jag brukar göra det med olika vänkretser. Denna gången har jag inte så mycket att byta med, då jag nyss gav en (okej tre) stor kasse med kläder/smycken till min kusin somm villigt ärver sånt jag tröttnat på. En hög med väskor har jag dock rensat ut och jag tror de kan glädja många. När vi har klädbyten brukar vi skänka det som blir över, som ingen vill ha till bekanta som far med kläderna utomlands och ger till bättre behövande. Så blir allt användt! Detta är ett kul sätt att byta ut sin garderob, och som inte kostar något. Tips till er som vill arrangera ett klädbyte är att vara generösa, att alla har ungefär samma storlek, och att inte förvänta er att komma hem med något (då blir allt bonus =) ). Ta inte med kläder som ni inte kan  tänka er att ge bort, och tänk inte den tröjan mot den byxan, utan bara ge allt till en hög som ni sen får plocka i. Generositet är ledordet!


Som om jag kan titta

En nära vän och jag bestämde dejt imorse för att titta på skor. "Titta". Som om jag kan titta på skor en hel dag utan att få med mig några hem. Ingen av oss lämnade city tomhänta. Jag slant nästan tre gånger med kortet...

Ett par med secondhandkänsla från din sko på rea (150kr) får räknas som kap. Med känslan gäller såklart designen, inte skicket. Mina är inte rosa utan koboltblå, från Din Sko, ursnygga enligt mig, och definitivt prisvärda. Det andra paret var ett par Clarksboots i skinn, varma och goa, bilder kommer i samband med vinterns inträde! 
image18

Regn regn regn

Nej detta kommer inte bli ett deppigt jag-vill-ha-sommarn-som-aldrig-riktigt-infann-sig-inlägg. Jag gillar  Sverige och årstiderna med det. Den som klagar tycker jag kan flytta, jag blir trött på att höra människor beklaga sig om och om igen över vädret. Jag gillar ALLA väder (okej, vissa mer än andra), det är ju det som är tjusningen med vårt vackra land. Idag håller jag till godo med blommiga gummistövlar, men fick jag välja fritt skulle jag inte tacka nej till en av dessa två regnjackor från Nanso:image17 

Allergisk

Jag är allergisk mot en del saker, till exempel starka parfymer, i modevärlden finns också många detaljer att vara överkänslig mot, något som alltid framkallar reaktion för mig är toe-cleavage. Jag tål det bara inte. Jag förstår inte hur man kan tillverka (än mindre köpa) skor (av closed-toe typ) där springorna mellan tårna syns om man är barfota i dem. Till den som äger ett par sådana skor-använd strumpor! Jag vill nästan inte ens lägga upp bilden. Men se den som skräckexempel.

image16


Old news

Appropå färgade ben, så känns det inte särskilt nytt, det känns som det hängt med ett bra tag även om explosionen kommer nu. Med det inte sagt att det känns överspelat. Jag gillar färgade ben skarpt, har koboltblå, knall röd, lila, cerisa, grå, rosablommiga, vita osv. Senapsgula är jag personligen lite över då jag hade det i en halloweenkostym för några år sedan, men det är snyggt på andra... Leggings nedan från Lindex.
image14image15


Matchigt

Fick en kommentar av en vän häromdan, jag hade  visst som regel (den dagen) att matcha skor och örhängen (på dagen röda, på kvällen silver) något som bara blev.

Många runt mig matchar smycken, dvs har små set i form av ring/armband eller halsband/örhängen. Ibland all of the above. Jag har svårt för det, blir lätt för mycket om det inte är väldigt delikata smycken som används. Jag har gärna 6-7 armband på mig på samma gång, något som kan uppfattas av andra som för mycket eller blaffigt, men då kan du räkna med att det är det enda i smyckesväg jag bär.

Idag matchar jag ben och naglar i mörklila hösten till ära, för visst måste det räknas som höst när det bara är 15 grader mitt på dagen?


Den där pyjamasen

Appropå de könsneutrala pyjamasarna sån har jag äntligen hittat enfärgade barnplagg, även de på tidigare nämnda stort överraskande ICA (som jag felaktigt bedömt som illasittande stretchjeans och foppatofflornas mecka-jag ber om ursäkt) En liten blå tröja som jag ska måla en bil på med textilfärg och ett par svarta byxor blev det- nog inte menat som en pyjamas, men vem säger att det inte kan vara pyjamas om jag vill det ska vara pyjamas? På tisdag blir det tvåårskalas!

Den som väntar på något gott

Idag har det blivit en promenad till IKEA där jag letade efter den här skålen.image13
Det var inte första gången jag letade efter den, den var nämligen annonserad att den skulle komma i vecka 33. Förra året. Så man kan ju lugnt säga att den är sen, men nu fanns den i årets katalog och även i butik, men bara några få. Tillhör serien Stockholm som påstås ha potential att bli klassiska eftersom de är mer påkostade i material och design. Jag gillar iallafall, IKEA junkie som jag är..


Vänta

Jag använder inte nagellack så mycket då det inte är tillåtet i mitt yrke. Men nu är jag ledig några dagar i sträck, och experimenterar vilt innan det åker av på onsdagkväll igen. Jag köpte idag ett mörklila och ett i fuchsia, men å vad det är svårt att måla snyggt, jag är så ovan... Tur att Mavalas minilack kostar under femtiolappen. Ett lack räcker läänge för mig och jag kan inte tänka mig att betala över hundra kronor för de stora flaskorna, och märkeslacken skall vi inte tala om. Mavala (39kr) och Depend (25kr) på kicks känns alldeles lagom i prisklass.

Basgarderobtillskott

Jag har letat och letat och letat (vilket är ovanligt eftersom jag är mycket bra på impulsköp....) efter två saknade vänner till min basgarderob. En svart snygg kjol och ett par svarta pumps, hur svårt kan det vara? Väldigt svårt om material/stil skall vara rät t samtidigt som det är bekvämt. Min kjol hittade jag på H&M, 149 kronor, snygg enkel, med en framträdande dragkedja bak som enda detalj.  Ett par svarta pumps blev det i lack, på ICA maxi av alla ställen, inga detaljer, perfekt klackhöjd och sååå sköna. Där ser man vad det går att fynda 10 i 10 en lördagkväll på väg hem från ett kräftkalas när målet är lite frukost!
image11

Popcorn sällar sig till materialnördarnas klagosång

Ett halvt huvud hår mindre, ett redken shampoo ("min" salong hade nyöppning och firade med att överraska alla kunder med ett Redken shampoo utvalt efter ens hårtyp när man betalade, stor flaska dessutom!) rikare begav jag mig in på det ökända H&M (ökända eftersom jag aldrig lyckas komma därifrån tomhänt...) efter jobbet. Hmmm. Tur att det är löning på fredag säger jag bara.

Jag uttryckte redan i mitt första inlägg min vurm för ekologisk bomull, och H&M har lyckats urbra med designen på sina eko-kläder. De är så mjuka och sköna och dessutom helt min stil. En Acne inspirerad svart huvtröja/klänning med dragkedja fram är jag extra nöjd med. Gud vad fin den är. Foto kommer vid tillfälle. Sprang även på en lackväska på Gina Tricot som var fin, lite väl plastig, men den fick följa med hem på prov ett par dagar. Gina hade riktigt mycket fint, men varför o varför envisas de med acryl? Jag kan inte ha acryl. Det KLIAR! så mjukt och skönt när jag provar det i affären, men allt för många gånger har jag lurat mig själv och köpt, använt en gång, aldrig mer. Och vad gäller passformen på Ginas "läder"kjolar kan jag inte annat än instämma med så många andra bloggare som dömt ut. Herregud säger jag bara. De kommer inte sitta snyggt många användningar,Nej tack.


Miss Sophie

image10

Everyone, meet Miss Sophie. Spana in stylingen på denna coola tjej som jag mötte på en nattklubb på min senaste utlandsresa. Sophie kommer från Newcastle-upon-Tyne, där även bilden är tagen och har en grön fågel i håret. En grön fågel. Behöver jag nämna att hon även hade röda skor, (röda skor är mina favoritskor, alltid).

Elefantastiskt.

Elefanter är stort just nu. Jag har en liten svart som jag hittade på Antikt gammalt och nytt i Stockholm. Jag har hängt den i en orange kedja som jag fyndade på H&M. Veckan efter kom det in hur mycket elefanthalsband som helst till H&M, de är så söta. Gillar man inte halsband så finns ju alltid elefantarmbanden, både i dyr och billig tappning på tex Kyssjohanna. För den som gillar att pyssla är modellera, eller enklare: krympisplast, nog så goda alternativ.  Nedan, elefantarmband från Cocoo .

image9

Musse Pigg

Här komer det. Rakt ut. Jag. Gillar. Modette.
Men jag gillar INTE Musse Pigg öronen på omslaget av nya tidningen. Det känns för mycket vi-vill-vara-creddigga-och-styla-modellerna-extra-märkligt-för-att-få-högre-status-i-modesverige. Men modellens klänning är riktigt fin.

Tur att drömmar är gratis

En klänning som får mig osökt att tänka på Carrie Bradshaws klänning i Sex an the City, ni vet den hon har när hon blir övergiven på hotellet i Paris... Strutsfjädrar från Burberry Prorsum. Många dollars...


image8

Könsneutrala barnkläder

Jag har inga barn och drabbas allstå inte dagligen av detta som jag upplever det problem.

Gick en sväng på stan för att leta tvåårspresent åt en liten tjej. Hennes mamma har önskat en tvådelad pyjamas till flickebarnet. Inga problem tänkte jag. H&M here I come. Flickebarnet är första i sin generation i vår släkt och mycket rik på små söta rosa barnkläder. Jag, som har lite svårt för det där med att pojkar ska ha blått och flickor rosa,  blir då lite rebellisk och vägrar köpa något rosa åt flickebarnet. När hon kom till jorden fick hon till exempel 100 000 rosa glittriga tröjor/byxor/jackor/bodys osv. Och en gul tröja med en dinosaurie, hrm gissa vem den skyldiga var...

Flickebarnet råkar vara omåttligt förtjust i bilar, och jag tänkte att pyjamasen skulle gå i det tecknet, visade sig dock vara omöjligt. H&M, Åhlens och lindex kryllade av spindelmannen pyjamasar (som om en tvååring läser spindelmannen) och my little Ponny/älvor/rosa lull lull, inget däremellan (på just två delade pyjamasar). När jag fint undrade om det fanns någon mer könsneutral pyjamas, eller kanske en enfärgad (som jag kan måla bilar på) fick jag stora frågetecken och hånflin till svar: men vi har ju jättemånga två delade pyjamasar (syftar på de "tuffa" och "äckelgulliga").

Jag trodde verkligen att efterfrågan för denna sortens plagg skulle vara så stor att producenterna lyssande, men tji fick jag...

Måste man verkligen fostra sina barn in i en könsroll redan när de föds?

Igenkänningsproblem?

Sommar, solsemester, låååång väntan på väskor på flygplatsen. Jag reser nästan alltid med bara handbagage, men om jag nu checkar in så slås jag alltid av hur svarta alla resväskor är. Okej alla har inte råd med LV baggage, men det finns ju så många andra snyggare resväskor som dessutom inte är lika stöldbegärliga som märkesbaggagen. Ett budgettips för att lättare känna igen DIN väska är att sätta klistermärkenpå, eller måla den med hobbyfärger.

För den opyssliga:               image7         
Från Victorias secret (går att beställa till Sverige, men frakten är ganska dyr)

Budgettips

image6Dagens budgettips är en ursöt klänning från Lindex (som förresten köps upp av Kappahl). Liknar många fina klänningar jag sett från dyra märken på bla Urban Outfitters, utan att kopiera. 100% viskos,199 kr!

Dagens guldkorn

Det regnar i Uppsala. Regn! På min lediga dag! Jag som beställt sol efter att ha jobbat hela helgen. I Höst vill jag bli värmd av denna ursnygga (och svindyra=kommer aldrig att hända) cardigan från Burberry Prorsum. Jag har svårt att hitta snygga varma kläder, eftersom jag har extremt överkänslig hud kan jag inte använda några material som kliar ens litegrann.  Denna är i 100% bomull! Finns på Net-a-Porter , på rea, men kostar fortfarande 312 euro...

image5


Vill ha, gärna igår

image4Denna väska behöver väl knappast någon närmare presentation. Smålandsväskan är ständigt återkommande i mina tankar, här i tyget Boston en i manhattan går också bra... Finns på Svenskt tenn .

Balen på slottet


Många modebloggare har idagarna skrivit om Disney Couture som finns på Kyssjohanna för den som är intresserad. Visst är de söta, men det är inget jag kommer lägga mina pengar på. Däremot påmindes jag om att det är dags att börja jaga balkänning. Min älskling har ett jobb där det med jämna mellanrum anordnas baler, och nu har jag tröttnat på min fina klänning som hängt med i några år nu. Jag har hittat färgen, men letar fortfarande efter den perfekta modellen.

Någon som har ett förslag på modell?
                                                                 
image3

En lista


Stilikon: Gwen Stefani. Min klädstil är låntifrån lik Gwens coola, men jag inspireras av henne till att klä mig som jag vill och använda mina fina saker istället för att spara dem till ett bättre tillfälle.

Väska:  Utan tvekan min knallröda specialdesignade väska av Sofie Hall som min älskling gav mig när jag fyllde 20 för några år sedan. Han valde design, skinn (rött vintage), foder (rosa satin), och mitt namn finns broderat i silver inuti väskan.

Mascara:
Clinique high definition

Skönhetsprodukt:
ID smink

Parfym:
Noa Perle (Cacharel)

Skor:
Silverpumps

Lyxmärke:
Burberry Prorsum, jag vill ha allt!

Färg:
Svart nej röd nej orange nej blå jag menar gul eller grön, lila?

Fulaste plagg:
För små kläder. Och obekväma klader som bäraren inte trivs i. Spelar ingen roll vad man har på sig och man inte känner sig fin i det.

Fulaste accessoar:
Turbanen sjukaste hypen på länge, få har hakat på och de jatt sett som provat har sett rätt
dumma ut i sin turban och nej, det var inte ens snyggt på Pradas visning...

Mest användbara plagget:
Svart t-shirt klänning. Går att kombinera i oändlighet, till vardag eller fest. Byt bara accessoarer. Jag har en urfin från Monki som jag hittade på rea i början av sommaren. Välj en modell du trivs i!

Handlar oftast på: Förutom ICA, H&M. Jag älskar H&M.

Godis: Mörk choklad. Fast hellre glass än godis.

Resemål:
 Barcelona

Tv-serie (genom tiderna):
Friends. Jag behöver min dagliga halvtimme.

Film:
La vita e bella (Livet är underbart)

Bok: Harry Potter serien, nej jag är inte för gammal. Jag vill också vara en trollkarl!

Modeblogg?

Oj nej, behövs verkligen fler modebloggar? Nej, inte egentligen, blir mitt svar. Så, VARFÖR startar jag då en? Jag har ett extra oglammigt jobb som är kul, givande, stressigt, tragiskt, roligt och svårt. Jag älskar design. Kläder,saker, smycken, möbler, allt från en snygg förpackning till ett praktiskt innehåll. Jag har en förkärlek till ekologiska plagg och saker med bra funktion. Kommentarer mottages tacksamt i denna blogg, Men kritik skall vara konstruktiv, annars försvinner den härifrån. Mycket nöje!

RSS 2.0