Höstens kofta

image59

Den snyggaste koftan jag sett i höst!
Bild från Copenhagen Streetstyle

Sko-fetish?

Upptäckte idag en ny kul streetstyleblogg som sätter skorna i centrum. Feet first, du hittar den i länklistan till höger.
image57

image58

Tänderna i

Just! Satte symaskinen i mina skönaste jeans igår. Har dragit med det stora problemet att jag inte riktigt trivts i mina underbaraste jeans för att benen varit så stora (mer utsvängda än raka men inte riktigt boot-cut) SÅ istället för att köpa nya sydde jag helt enkelt in benen så att de nu  är smala i benen utan att sitta skinntajt, precis  hur bra som helst blev det- och jag som bara kan sy raksöm =).
 
Nu skall jag måla en tshirt. Min fina monki t-shirt har fått en ack så liten fläck på sig som inte ville gå bort i tvätten trots behandling. Ett peacemärke skall det bli. Om det var någon som såg So you think you can dance när alla dansade samma dans (fast solo) iklädda peace tröjor vet ni vad jag menar.  

"Designer"jackan

Det går att göra många bra fynd på kedjorna nuförtiden. I augusti hittade jag min trogna följeslagare/mitt nyckelplagg denna höst.

Har fått så mycket komplimanger om denna jacka och de flesta tror att den är från något dyrt tjusig märke, nu har den även kommit in i webbshoppen... Jag måste säga att jag är mycket imponerad över Indiskas utbud denna höst, även om jag är besviken över att allt deras stickat går i akryl. Lyckad kollektion som jag tror kommer gå hem i stugorna.

Dagens tips kommer alltså från Indiska och går loss på 649kr.
                                                                                          image56

Att fluffa sig snygg

Skönhetstips och nya produkter, vi är många som ständigt är på jakt efter den perfekta morgonrutinen och de perfekta produkterna för sin egen hy.

Jag försöker använda så få och prisvärda produkter som möjligt. Undviker helst de dyra, men när de är oslagbart bäst så ids jag inte använda ett halvdant budgetalternativ. 

 Tre tips och en varning direkt från Popcorns badrumsskåp:

Balsam: Tahitian Noni Smooth and Hydrate (ca 200 kr) är helt överlägset. Jag har inte hittat något budgetalternativ som kommer i närheten. Kan vara lite svårt att få tag på, säljs i homeparty form, men det finns en butik i Stockholm.

Nagellack: Själv använder jag bara nagellack när jag ska vara ledig några dagar isträck- använder det inte i jobbet då det trots allt är ohygieniskt pga alla bakterier som fastnar i skarvar och där det skavts av lite.  Eftersom det blir sällan jag målar satsar jag på småflaskor, Mavala tycker jag har fina färger (just nu 2 för 60kr på kicks)- Prisvärt! Sitter lagom länge (2-3 dagar utan flis) och med topcoat från samma märke med samma pris några dagar till... (Nagellackborttagningsmedel finns bra från ACO på apoteket, billigt) 

Ansiktskräm: Jag använder rengöring från dermalogica (beställes billigt på jerseybeauty.co.uk) men ansiktskrämen som är min favvo är betydligt billigare (och bättre för mig) än ovannämnda märkes dyra produkter, Eucerin 5% Karbamid Face Cream fråm apoteket (ca 120kr) är kanon för torr, känslig hud!


VARNING Deo:
Gjorde ett försök med thai-deo-sten som skulle vara så skonsamt och bra på alla sätt och vis. Funkade jättebra första gångerna innan den blev konstig (förorenad?) och luktar skumt...


Hemliga hemligheter

I Göteborg startar mitt nya projekt, en kategori här på bloggen som jag hoppas kommer att bli tongivande för framtiden på Popcorn, o nu blev ni nyfikna va?

                                                                          image55


Göteborg

Tips på måste-ställen att besöka som hoppat upp under min göteborgstorka som varat i 3 år mottages tacksamt! Åker imorgon för att besöka lillebror, och jag måste ju sysselsätta mig när han är i skolan...


Återanvänd!

Vill en gång till slå ett slag för klädbyten! Särskilt efter att ha läst Underbaraclaras inlägg om konsumtion och modemåtta.

En del bloggare har köpstopp, andra har secondhandmånader. Själv satsar jag för tillfället en period på att använda det jag har och byta med vänner istället för att köpa nytt. Inför varje säsong är det kul att uppdatera lite i garderoben, lättast är accessoarer, då går en outfit att variera i oändlighet. Jag gillar att göra egna smycken, helt nya eller göra om gamla-köpta (seconhand eller nya) som hemmagjorda. Ta din klänning som du tröttnat på och sy om till en top, eller en kjol, eller dekorera med knappar, band, färg, säkerhetsnålar, kedjor använd fantasin!

Ett litet äpple behöver inte kosta runt tusenlappen...

image54 
Äpple på halskedja, hemgjort av cernitlera, sedan lackat.

Sväng

Oj vad bra han var. Publikkontakten var suverän, musiken hur skön som helst. Överträffade alla mina högt ställda förväntningar. Jag är frälst. Livet är underbart. Missa inte om du får möjlighet!

Tingsek Katalin 26 September 2007

image53

Ombytlig

För ett drygt år sedan gick flyttlasset till den nya lägenheten. Ful, sliten. stor lite extra höjd i taket. Jag var inte överlycklig, men potentialen fanns. Efter en dryg månad av hårt slit började det likna något. Nya golv, kök, målning tapetsering, fix fix fix. Så bra trivs jag nu, har dock börjat tröttna lite på inredningen-men så var det också därför jag valde fondväggar! Nu är en grå dekorativ ruta i ena rummet övermålad, saker omflyttade och tapet snart uppe i sovrummet- voila total ny look i två rum för liten slant!
 
image49 Nya tapeten...

Musiktips

I sundsvall i somras var jag med min bästa vän på festival. Vill snart och hälsa på i hyennes nya lya. Vi stötte på det för oss okända bandet/personen Tingsek och föll pladask. Nästan lika bra som anledningen att vi åkte upp dit (The Ark). På onsdag spelar Tingsek på Katalin i Uppsala och jag kommer helt klart att vara där!


image47


Och andra blå

image46

Och i min frys finns bären i originalform efter sommarens äventyr.

Mascaran Blueberry Curl från Lumene innehåller som namnet antyder blåbär och är riktigt trevlig att använda. Fin i konsistensen, sitter (kanske lite väl bra, ögonmakeupremover är ett måste trots att den inte är vattenfast), lättapplicerad med sin plastborste-separerar och bygger volym, luktar ingenting. Minus är att den torkar ganska långsamt samt att den är lite väl svår att få bort. Men 4,5 av 5 i betyg. Prisvärd!


Blåa bären

Ny mascara skall testas. Tröttnat på stammisen i min sminklåda High definition från clinique som jag använder för att de flesta andra får ögonen att må dåligt, men nu är det dags för något nytt och det ska bli mycket intressant att se om Lumenes högteknologiska laboratorium har kommit fram med något som mina ögon tål.

Mina kriterier var doftfri, plastborste (nyfiken, det verkar med hygieniskt och mer lättapplicerat), samt separerande effekt.
Blåbär är ialla fall gott...



Lumene Blueberry Curl (129kr på Kicks).image43


Höstskorna

SNYGGT

Röda skinn converse där en del av pengarna går till Red-campanjen och stödjer kampen mot AIDS, TBC och malaria.

image41

FUNKAR MED RÄTT STYLING

MC-boots. Funkar definitivt inte på alla eller till allt och är inget för popcorn som väljer ridinspirerat istället...

image42

ALDRIG SNYGGT

Tänker inte ens lägga in en bild på Uggs, så fula är de!


Ekotips

Jag provade för några veckor sedan att beställa ekologiska kläder från Hildur.se. Leveransen var ursnabb (redan dagen efter fick jag kläderna) och ett litet trevligt smakprov av deras andra produkter fanns med i paketet. Kolla tillexempel in Denimwears kollektion.

image37


Å-så-fint

Den här kläningen från Kaffe kan jag mer än väl tänka mig att ha på mig. Har dock paus från webbshoppandet på obestämd tid eftersom jag sällan är nöjd... Kan däremot tänka mig att handla plagg som jag provat innan och hittar billigare på webben. Jag tycker det blir onödigt dyrt med all frakt som läggs till varorna.

Men om jag hittar denna i en affär så kommer jag garanterat att prova. Finns hos Nelly .

image35

Minisemester

Nyhemkommen från minisemester upp till BLÅSIGT norrland. Träffade en mycket intressant karraktär som direktimporterar cashmere och silkesplagg från mongoliet.  Säljer bland annat till några kända svenska designers. Han tog 900 kr för tröjor i alla olika färger i 100% finaste cashmere, urbilligt med tanke på att plaggen får en prislapp på över 3000 när den svenska designern sätter sitt märke bak i nacken. Visste ni förresten att en get ger ca 100 gram ull per år? Inte konstigt att det är dyrt!

En svart mössa införskaffade jag mig för att undvika att frysa ihjäl (uppsala drygt 13 grader, soligt-östersund 3 grader stormvindar och regn...).

Hå-yo-ga-ja

Ajajaj. Nu kommer det som jag väntat på sedan 19.15 igår kväll. TRÄNINGSVÄRKEN.  Mitt första yogapass på nya gymmet, oh ajajaj. Vad mycket muskler jag har som jag inte visste om. Har gått runt hela dagen med kramp under revbenen på högersida och vägrat trott på gallan eller en förskjuten blindtarm. En plåga var 4 timmars S(jukhus)-HLR instruktörsutbildning med ett antal kompressioner. Imorgon blir det 8 timmar till. Ajajaj.

Popcorns Höst 2007

Jag har märkt att vi är många med olika åsikter inför hösten, och jag har förstås mina egna! Det här vill/kommer jag ha på mig i höst:

Färgerna: Mörka skalor från mellangrått till svart och mellanblått till marint, lila som drar åt det lite röda, knallrött (valentinorött om du så vill), fuchsia lite mer åt det lila än det cerisa, kleinblått, mörkgult, grönt, orange den här listan kan bli precis hur lång som helst.

Materialen: Praktiskt och varmt,  ekologisk bomull, siden, viscose, skinn, ull, linne

Ytterst: En fin parkas som står emot lite regn och utan för mycket detaljer med uttagbart foder. Ett coolt alternativ att variera med hittade jag på Indiska i en rutig blå/grå variant, ser superdesignad ut för 649 kr!
De flesta gillar korta skinnjackan, hur snyggt som helst på rätt person, men inget för mig till hösten. Jag håller mig till korta jeansjackan på sommaren, på hösten vill jag ha något som värmer mer och som jag kan ha många lager under.

På överkroppen: Klänningarna. Gå aldrig mer ur mode. Snälla. Med långärmat under fungerar många somrigare klänningar en bra bit in på hösten. Gärna en stickad tröja utanpå förstås. Jag har inte hittat den perfekta ännu (snygg som inte kliar). Långärmade tröjor i lite lösare modell, korvskinn känns inte hett, ekologisk bomull, gärna låååånga ärmar, Tshirts med grymma tryck, kolla in cheap mondays fina. Undvik de med stor text, överdos i våras. U-ringat-varning inte för djupt. 

På underkroppen: Snygga svarta stuprör gärna med dragkedjor nedtill. Tights med fina detaljer tex knappar i bensluten, lösa byxor med lite häng i gumpen (spana in Bitte Kai Rand för inspiration). Strumpbyxor i alla färger. Knästrumpor. Svart kort kjol i stelt tyg i skinnkjolsmodell med silverdragkedja baktill, tyg kan vara snyggare än skinn och alltid snyggare än pläder. 

På fötterna: Mary Janes. Pumps- gångbar höjd, flera par i favoritmodellen i olika färger, clark-wallabes, gummistövlar enligt personlighet, jag är även inne på fårskinnsfodrade skinnconverse-snyggt. Snygga svarta stövlar med nätt tå (mellanting av spetsig och rund, hänger i från förra säsongen)

Accessoarerna: Bangels i trä, skinn, metall. Fina örhängen. Långa (inte för grova halsband),  Torgvantar, lös huva som tillexempel en cirkelformad halsduk som går flera varv runt halsen och över huvudet. Långa svarta skinnhandskar eller röda korta. Väska med lång axelrem- jag väljer en i  svart lack.

Stil: Ledigt. Bekvämt men snyggt. Lager, Tänk skogsmulle möter yuppie. Löst upptill tight nedtill, eller tvärtom. Nya former. Smakfullt- skall du visa hud, låt det vara lite av ryggen, eller axlarna.

Undvik: För djupa urringningar. För små kläder. Magtröjor. Trendiga kläder som du inte trivs i. Otäcka material. Fel kläder vid fel väder. För höga skor som du inte kan gå i. För dyra kläder som du egentligen inte har råd med. Det som alla andra har-satsa på något eget.

Nedan skinnhandske La redoute 249 kr samt parkas H&M 598 kr.
image34                                 image31







Popcorn fryser

Jag hade planerat ett nytt projekt (som om jag behöver fler...), att sticka ett par handledsvärmare i Odd molly stil, de är ju så fina. Problemet är att jag inte är sådär jättefantastisk på det, och jag vill inte betala de nästan femhundra kronorna som Odd Mollys kostar. Tur är att jag har en fantastisk mormor som erbjöd sig att lära mig hur man stickar (jag kan iallafall virka..) så fort jag har en ledig dag skall jag pallra mig dit. Vill jag ha mina handledsvärmare denna vinter får jag dock hyra in någon som gör det åt mig, för det kommer att ta evigheter.

Igår på H&M hittade jag som av en chans ett par tjusiga gråa för 39 kr. Ser på pricken ut som dessa som dock kommer från La redoute och kostar 189 kr.

image30

Det får bli ett par raggsockor i virkverkstan istället...

Plastic fantastic

image29

Igår efter jobbet blev det en sväng på stan för att lämna tillbaka mina fina vinterskor. De kanske får komma tillbaka till mig senare i höst, men just nu känns det som att jag klarar mig med raggsockor i gummistövlarna. H&M samarbetar med Tretorn (som för övrigt gjort mina fina blommiga) och av de som fanns här i Uppsala gillade jag dessa silverstövlar bäst. I bloggvärlden snackas det mest om de gröna med snörning, men högklackade gummistövlar? Nej, går bort enligt mig. Gummistövlar skall vara praktiska, och designen ska inte ta bort användningsområdet.


Bara vanligt vatten

image25image26image27


Jag förbereder mig för kulturnatten i Uppsala som redan är i full gång. Det har ösregnat hela dagen, och jag tänker inte chansa. Mitt fina paraply får följa med på promenaden och jag har redan dragit på mig en söt T-shirt  med regndroppar på. Nu är det bara lila naglar kvar, så är jag redo!

Spanat på stan

Att utforska min stads streetsstyle är bland den trevligaste slappa sysselsättningen jag vet, med en pappmugg med något varmt på en plats med bra utsikt är det så kul att bara sitta och titta på hur andra människor beteer sig och hur de klär sig, (tänk då hur mycket trevligare det skulle vara om det fanns Starbucks i Uppsala). Jag finner mycket större glädje i det än att gå på bio, (även om det så klart är kul det med, tack till min kära vän som tog med mig på förhandsvisningen av Ett öga rött-mycket vacker film).

Att titta på kaxiga tonåringar, osäkra människor som försöker för mycket och faller pladask i modeträsket och de som ser totalt avslappnat coola ut i vad som helst. Kläder för mig är en identitet, men jag skulle aldrig döma någon för det yttre de presenterar. Ja-mitt första intryck blir stilen, men jag låter de människor jag träffar överraska mig med sin personlighet istället för att döma ut dem beroende på hur de klär sig.



image24

Slitaför brödfödan

Äntligen hemma. Sista dagen i ett jobb maraton då jag jobbat 8 av de senaste 9 dagarna, och dessutom varit på jobbet den nionde dagen för att förnya mitt passerkort. Blir inget kalas ikväll, kommer somna som stocken.

Mitt huvud är proppfullt med höstmode dessa dagar. hösten, som är min favoritårstid (modemässigt) är så mysig, med alla lager och snygga färger- föredrar de mörkare framför pastellerna och lekarna med kontraster i färg och framför allt material.

Egentligen har jag det mesta jag behöver vad gäller både kläder och skor men jag saknar en perfekt mössa. Den ska vara varm, 100% okliig, bylsig men helst få plats under cykelhjälmen- där är anledningen till att jag inte hittat den perfekta än, men jakten går vidare. Synd bara att så många mössor/vantar/halsdukar är i akryl, för hur snyggt är det om man är rödflammig efter ett par timmar?

image20


Kärlek

Jag älskar röda skor. Känner ni att jag upprepar mig? Blir lite tjatigt? Det kommer att hända igen, var så säker. Röda skor har varit min grej i många år. Det är ju så snyggt. Just nu står jag i valet och kvalet. Behöver verkligen inte ett till par skor, men det finns ett par röda i vagabond butiken... Ååå måste gå och titta igen....

RSS 2.0