Finfina dinglande

image112

Små silverörhängen med gröna stenar, loppis 5 kr!

(De turkosa långa kommer från Accessorize och kostade ca 15 kr på rea...)

Begagnad och ny yra

Senaste veckan har varit glädjeyra. Yra över att fynda secondhand-både antikmässa och loppis blev det i helgen, yra över att träffa älsklingar på ett födelsedagskalas för kära mamsen, yra över att chefen överraskade med fast jobb och löneökning så sent som igår (kul trots att det finns mycket kvar att göra på den fronten för alla sjuksköterskor) och livet är så där lite allmänt mysigt. Yrväder fick jag också häromdagen när jag kom hem dyngsur och bortblåst...

Strax kommer favoritkusinen hit för att välja och vraka i min garderob inför ett bröllop, hoppas hon hittar något fint!

Några i taget tänkter jag dela med mig av fina secondhand fynd-för det mesta fick jag till priser som jag nästan skämdes för att betala (eftersom de var så låga). Först ut:

                                               

                                                Ett urval väskor, de flesta secondhand.
                                                Väska, loppis 15 kr. 
                                                Afrikanskt armband med målad fågel i mycket lätt trä, loppis 3 kr

Oooo!

Nu är jag oerhört upprymd.

Det är sällan jag blir upprymd av en värvning i designvärlden-alla designers har väl snart arbetat för varenda stort modehus?

MEN två av mina favoriter (jag älskar schyssta tyger) skall bli ett. Eley och Kishimoto skall arbeta för Cacharel! Kan de bli bättre? Oj vad jag längtar efter resultatet!

                                                            
                                           Cacharel                                                         Eley Kishimoto 

Snyggt!

image100 Armband 99kr Ellos.  Jag har länge suktat efter ett armband med sjöstjärnor från Kenneth Jay Lane, men det finns inte en hans att jag skulle lägga över 2200 kr på den typen av smycke, det här har samma effekt i en outfit men ger lite rockigare känsla- är dessutom enklare att matcha!

Trevlig helg

En liten outfit hade jag tänkt lägga ut, men det höll inte kameran med om utan bestämde sig för att ladda ur istället. Får bli en annan dag. Jag har på mig Älsklingens mörkgråbyxor, en svart tröja med jättelånga armar från Line of Oslo, en secondhand scarf och likaså väska.

Ska ni se mig idag blir det till att vara sanslöst snabba eftersom jag bara kommer att vara iklädd privata kläder i den dryga halvtimmen det tar innan jag hoppat i "jobbpyjamasen".

I sista Modette tipsades det om en ursnygg jacka, såg nu att den är på rea och får räknas som ett riktigt kap. 249 kr från Josefsson (ELLOS), hade den varit lite längre i modellen hade jag inte tvekat en endaste sekund!

image99

Snövit

 

Tröja Secondhand (Under: mörkgrått linne från American Apparel)
Mörkgrå kjol H&M (minst 5 år gammal)
Strumpbyxor-ingen aning
Väska Secondhand
Skinnarmband H&M
Mössa i Cashmere
Dansskor från Move

Rundan

Alldeles strax skall jag bege mig ut på min hemliga runda, nej-ingen löprunda, en långpromenad förbi ett antal osorterade secondhandaffärer, får se om det blir några fynd idag!

Luktar båt


image96Bild: Popcorn

Bjuder på ännu en skärgårdsbild, det är strålande sol och trots att jag fortfarande är inomhus (bara några minuter till) kan jag känna havsdoften som ett minne i näsan. Tjära, salt, fisk, tång, vind, jag älskar havet. 

Önskelistan

Födelsedag följt av jul, inte konstigt att jag gillar höst och vinter ;)
Vid ungefär den här tiden brukar det dyka upp diskreta frågor om vad som kan tänkas stå på önskelistan i år, så mina kära:

  • Pussar och kramar 
  • Roliga personliga grejer-gärna foton
  • Sällskapsspel, Absolut överrens är tillexempel jättekul... Och förstås att ni kommer hit och spelar!
  • Sminkning på Make up store
  • Smålandsväska från Svenskt Tenn i Manhattan eller Boston
  • Röda skinn Converse
  • Ultracalming cleanser från Dermalogica
  • Halsband från Efva Attling- Mother Earth
  • Biljetter till Vibafemba Någon har redan avslöjat sig på denna punkt...


På fossingarna

Skulle jag inte ha något emot dessa. Ger samma effekt som det så populära strumpbyxor+knästrumpor+stövlar, fast snyggare.

image92 Bild från Put feet first

Dagens popcorn

Idag var jag ledig från jobbet, tur det för jag har tappat rösten. Helt och hållet. Är skräckslagen för att någon ska ringa så jag behöver prata i telefon... Hoppas verkligen att den kommer åter snart för imorgon är det arbete som gäller.

Idag blev det inomhus trots varmt och fint väder. Höll mig till min bokserie om Irländska Gracelin som snart är utläst:

image90image89 image91 

Jag fick dem för ganska läge sedan av min mormor, och det är den typen av böcker som det behövs ett visst humör för att börja på, men nu så... Som lilla huset på prärien fast för vuxna. Rekommenderas varmt.

Nu skall här kokas rödbetor. Älskar rotsaker och i böckerna äter de i stort sett bara potatis och kål.

Dagens popcorn

image85image86image87image88

No words needed

Vinn presentkort

Hos Käthe har alla nu chansen att  påverka genom att tipsa om märken som hon skall ta in till sin nyöppnade webbutik. Du kan vinna ett presenkort på Modemecka genom att tipsa om tävlingen i din blogg. Själv hoppas jag på Nanso...


Pinsamt

Ååå vad pinsamt, jag kan inte titta mer. Ranking the stars var verkligen inget för mig, är det för tidigat att avfärda ett program helt och hållet efter 15 min? Fy. Nu stänger jag av och läser min bokserie som handlar om det utfattigga Irland på 1800talet istället. Ger lite perspektiv på tillvaron.

Saknar sommar?

image84

I Stockhoms skärgård i somras fick jag ett riktigt Saltkråkan-moment när jag såg dessa två lägga till med sin båt.

Rädda planeten börja nu

Diskussionerna går heta på min arbetsplats om huruvuda Al Gore verkligen gjort något för att bevara freden. Själv tycker jag att valet av Nobels Fredspristagare är mycket intressant och lite lätt kontroversiellt av den norska kommitten. Jag har inte hunnit se någon kommerntar från Al Gore ännu, men väntar med spänning på den efterföljande debatten. Nu skall jag CYKLA ner till stan och hjälpa en vän. Cykel är mitt främsta transportmedel, året om, fick dubbdäck förra året så nu är det snart dags att skifta igen.

I sann klimatanda har jag fattat ett beslut: IDAG är dagen när jag började sortera mina sopor (utom tidiningar och pantburkar). Jag UTMANAR alla som läser detta att sortera EN till sak med början idag. Lycka till!

image83 Cykel från Göteborg, 
GLÖM INTE  HJÄLM!

Farväl

Det finns få som undgått att Modette läggs ner. Sista numret finns nu i butik, och jag längtar redan efter att tidningen skall återuppstå. Jag gillar Modette för att den har en mer äkta känsla än de större magasinen, inte lika glossigt, men uppnåeligt, inspiration och blandat dyrt och riktigt billigt. Jag kommer att sakna Modette på tidiningshyllan.


Marängen

I Uppsala spöregnar det. Kii har fått in mitt fina praply från Lisbeth Dahl. Gör regnet lite roligare, nästan så det är värt att lägta lite efter de få regninga dagar då det är hyfsat vindstilla (synd att man bor i ett blåshål)...

image82 Finns på  http://webshop.kii.se

Smycka mig

Jag köpte massor av nya accessoarer i början på hösten, fynd på rea som jag sedan byggt om lite med varandra med mina grymma verktyg (Tack älskling). Innan begreppet mössa/vantar/jacka gjorde sitt intåg för några veckor sedan användes de flitigt. Nu känns allt som inte är litet och nätt bara bökigt och ivägen.  Hur snyggt det än är med alla lite mer uppseendeväckande smycken i garderoben så är mina favoriter just nu små färgade kristaller från pilgrim- har mängder med olika färger, söta peaceörhängen (med ett budskap jag tycker är viktigt särkilt med tanke på de senaste striderna i Burma) från glitter och mitt halsband dom jag nästan alltid har på mig, miracles från Designtorget.

image76    image80


För er som inte fryser lika mycket och inte tycker att det är bökigt med juveler under alla lager har Kyssjohanna massa fina saker som vanligt. Jag fastnar (såklart med tanke på texten i detta inlägg) för Dogeared's fina halsband. Annars är här några godbitar som nyligen inkommit i sortimentet:
image77495 kr           image78375 kr/st

De stela armbanden utgör ett betydligt billigare men minst lika snyggt alternativ till Frey Willes svindyra.

image79650 kr Vinterdröm från Rachel Leigh med sidenband och renhorn


Ännu en anledning

Att älska Nanso.
image75

Åker omedelbart högst upp på önskelistan inför födelsedagen, 1095 kr. Bild: Unik Design.

Som en dikt

image73

Ett paraply blåste omkring på avényn, speglar höstens färgskala perfekt! Rost, marinblå, skarp lila, olika nyanser av brunt och grått.

Popcorn har på sig

Idag är det som sagt feberdimmorna som regerar och således mjukiskläder, en dag i Göteborg såg jag ut så här:
image71

Evighetshalsduk H&M
Jacka Nanso
Väska Second Hand
Jeans insydda  favoriter från Lindex
Gamla dansskor från Move (ca 10 år gamla kvarlevor från min rekordkorta karriär som tävlingsdansare)

image72

Klädglädje

image67

Popcorns nya kategori. Här ryms människor i alla åldrar och storlekar som tycker det är roligt att leka med mode. Först ut är två underbara välklädda kvinnor som väntade på bussen. Båda i klädsamma jackor, lackväskor och pälsmössa. Underbart! 

Popcorn Varnar

Sedan början på året har jag försökt få tag i en tunn bomullströja med superlånga armar. Den enda jag vetat om är den från American Vintage som funnits på Solo. Värt att upprepa tycker jag är att SOLO valt att inte ta in American Vintage denna säsong på grund av att kvaliteten varit för dålig. Jag är glad att jag inte fick tag i den. Istället har jag en långärmad urskön från Line of Oslos höstkollektion. Alltså varning för dålig kvalitet hos American Vintage!

Shoppingguide Göteborg

Popcorn är tillbaka till civilisationen och rapporterar ur feberdimmorna. Jag bjuder på en shoppingguide (allt inom gångavstånd från varandra) för den underbara staden Göteborg som verkligen visade sig från sin bästa sida under mitt besök. Jag vill be om ursäkt till alla Göteborgare för nu kommer jag att outa mitt bästa second hand tips, hoppas ingen blir sur över avslöjandet.

LYX

Victoria Arena, Kungsgatan 46.
Dyrt. Kul. Se de där drömkläderna i verkligheten. Gå inte in om du har svårt att hålla i plånboken när du ser något riktigt fint som du egentligen inte har råd med. Kul för inspiration. Säljer även de söta Voodoodockorna för dryga hundralappen, kul present till den som har allt eller behöver lite hjälp på traven i något ärende.
image62
Ragtime, Vallgatan 5. Fin, utvald secondhand, dyrt, snarare överpriser än secondhand priser, men fina saker. Många svenska designkläder (Tiger, Whyred m fl) När Popcorn besökte butiken fanns tex skinnjackor från Kate Moss Topshopkollektion, Converseskor i nyskick, fina skinnskor och mysiga stickade tröjor.

Ex Secondhand, Teatergatan 17. Här finns designerkläder, så billigt är det inte. Armani trängs med Moschino, och klientelet känns som äldre damer som letar dräkter. Några fynd gör du inte här men är du ute efter välsydda designerkläder är det hit du skall gå.

Code, Högt upp på Avenyn. Odd Molly. Underbara bastoppar, mjuka enfärgade med kanter i satin och knappar på farfrasmodellerna (Dreams By Isabelle Kristensen).

VARKEN BILLIGT ELLER DYRT

Bonnie & Clyde Kungsgatan 5. Ganska litet men kul utbud, har dam, herr och barnkläder. Söta underkläder från Honeydew, några enstaka modeller American Apparell toppar, Fifi bags.

Prickig Katt, Magasingatan 19. Presentbutik. Sådant du inte unnar dig själv men är kul att ge bort. Fina mönster, lite retro. Oilily. Häftig konst av Malin Liljeberg. Kolla in deras trevliga hemsida www.prickigkatt.se



Mango, Arkaden.
Har en kollektion designad av Systrarna Cruz, fina saker i tanken men inte särskilt välskurna, kvaliteten känns lite halvtaskig. I övrigt fanns snygga accessoarer, tex skinn hanskar med dragkedja för under 300 kr, finfina kuvertväskor mm.

Anitas second & first hand, Arkivgatan 1. Här krävs lite tid och tur. Blandat fint skick med urtvättad H&M... Lite för högt prissatt.

Topshop, Arkaden. Topshop bjuder som vanligt på skor som ropar köp mig, roliga lite annorlunda accessoarer och snygga kläder.

         Topshop


BILLIGT


image64

Rescue Mission Second Hand
är mitt bästa Göteborgstips. Osorterat billigt stort. Här kan du göra riktiga fynd! Jag kom bland annat hem med en skinnväska i nyskick för 20kr, ett par oanvända svensktillverkade knallröda skinnskor (Mary Jane modell med lågklack) 60kr, du får leta men den som söker finner...

Zara Har som tidigare rapporterats om i Popcorn hakat på den ekologiska trenden med några bastoppar (i tveksamma modeller) dock snygga tshirts med tryck och som vanligt snygga skor. På Trf finns fina STORA halsdukar i många olika färger, tyvärr i akryl, men för den som inte är materialkänlslig kostar de 129kr.
 

Ruth m fl Mönstrat, fina modeller men känns lite last season. Kul accessoarer. Kolla in den grymma skyltdockan! Mycket imponerande.
 image66

Knappt ens i drömmarna

image61
Vackra armband från Frey Wille finns att skåda i de flesta modemagasin just nu, och de är ju så fina, men exklusivt är bara förnamnet till hur mycket de kostar. För den som har obegränsade tillgångar säger jag grattis, det finns en hel butik på Stureplan. Tur att titta är gratis.

Eko-kul

Zara vid Brunnsparken i Göteborg har till min glädje en liten avdelning med kläder i ekologisk bomull. Kul att fler kedjor hakar på H&M's trend. Zaras utbud var långtifrån lika schysst som H&M's, men några bastoppar iolika färger, samt 3 olika t-shirts med söta tryck och text.

Götet tar ton

som modestad hittills visar sig göteborgarna i rosa fotbollströjor som auktioneras ut till förmån för rosabandet:
image60

IFK Göteborg- Hammarby 3-0

RSS 2.0